یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شوکو آساهارا بنیانگذار فرقه آئوم ژاپن پس از آگاهی از این امر که دادگاه ثانویه ژاپن درخواست تجدید نظر در حکم اعدام او را رد کرده است گفت:"من بیگناهم. من به دام افتادم".

به گزارش روزنامه یومیوری، آساهارا و چند نفر دیگر از اعضای ارشد فرقه آئوم به خاطر انتشار گاز سمی سارین در سال 1995 در متروی توکیو که به کشته و مجروح شدن تعدادی از شهروندان ژاپنی انجامید به اعدام محکوم شده اند.

قبلا تعدادی از روانشناسان اعلام کرده بودند حکم آساهارا که نام واقعی او شیزو ماتسوموتو است با وضعیت روحی او  مطابقت ندارد چون او با خود نجوا می کند و به فرزندانش هم واکنشی نشان نمی دهد.

هارو اکیموتو یکی از پنج روانشناسی که رهبر فرقه آئوم را به درخواست وکلایش معاینه کرده با اعلام اینکه او از نظر روانی مریض است دادگاهها را به خاطر تسلیم  شدن در برابر فشار افکار عمومی شدند محکوم کرده است.

با این وجود روزنامه یومیوری اعلام کرده که اظهارات اخیر آساهارا نشان می دهد که او از نظر روانی قادر به درک روند محاکمه بوده که همین امر موجب حمایت از رای دادگاه می شود.

وکلای آساهارا که هنوز اصرار دارند او فاقد توان درک موقعیت خود در محاکمه بوده قصد دارند از رای دادگاه ثانویه به دیوان عالی استیناف جویند.

چنانچه دیوان عالی از اسیناف رای دادگاه ثانوی سر باز زند حکم اعدام ماتسوموتو نهایی خواهد شد.

آساهارا که یک متخصص طب سابق طب سوزنی است که موعظه گروهی از بودائیان و هندوهای افراطی اهل مکاشفه را برعهده گرفت.

اوبه اتهام دستور دادن به اعضای فرقه خود برای انتشار گاز سمی سارین در روز 20 مارس 1995 در قطارهای مترو توکیو محاکمه شده است.

اکنون آژانس امنیت عمومی ژاپن نگران آن است که تایید حکم اعدام آساهارا موجب بروز رفتارهای افراطی از سوی حامیان فرقه آئوم شود.

این فرقه در اوایل سال 200 نام خود را به "الف" که حرف اول الفبا در زبان عبری است تغییر داد و با خلع آساهارا از رهبری خود از اشتباهات گذشته عذزخواهی کرد.

با این وجود بازرسان می گویند که اعضای فرقه آئوم هنوز از تعلیمات آساهارا تبعیت می کنند.

کد خبر 3823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز